Vitorlás élmények

Írok pár mondatot élményeimről

2024

1. Szélcsend és naplemente Tihanynál

Egy kora júliusi reggelen indultunk Balatonfüredről, és a célunk Tihany volt. A szél gyengécske volt, így a hajó lassan siklott a vízen, de senki sem panaszkodott – tökéletes alkalom volt beszélgetni és élvezni a balatoni panorámát. Útközben előkerült a SUP is, és néhányan a csendes tó közepén kezdtek evezni.
Ebéd után Tihanyban sétáltunk egyet a kikötő közelében, majd délután visszaindultunk. A szél továbbra sem erősödött, ezért úgy döntöttünk, megállunk a tó közepén fürdeni. Miközben a vízben lubickoltunk, és a hajóról ugráltunk, lassan elkezdett narancssárgára színeződni az ég. Mire visszaértünk Füredre, már a naplementét csodáltuk a hajó fedélzetéről – egy pillanat, amit sosem felejtünk el.

2. Zátony és nevetés Alsóörsnél

Reggel Balatonfüredről indultunk Alsóörs felé, friss, közepes széllel. Mindenki lelkesen fogta a köteleket, és gyakorolta a vitorlaállítást. Egyszer csak egy kisebb homokzátonyra futottunk. Mindenki izgatott lett, de a helyzetet gyorsan megoldottuk – közösen kimozdítottuk a hajót, miközben a a parton nevetve fotózták az "izgalmas mentést".
Alsóörsön kikötöttünk, és a kikötő melletti étteremben megkóstoltuk a híres halászlét. A visszaúton már sokkal rutinosabban kezeltük a hajót, és a zátonyos kaland csak egy vidám emlék maradt.

3. Balatonföldvár és a szél játékai

Egy különösen szeles reggelen indultunk Balatonföldvárra. A hajó szépen dőlt a vízre, és mindenki élvezte, ahogy a hullámok átzúdultak a hajó oldalán. Az ebéd a kikötő melletti étteremben különösen jól esett a délelőtti munka után.
Hazafelé a szél kissé alábbhagyott, így volt időnk a hajó orrában pihenni. Néhányan elaludtak a nap alatt, míg mások a kikötői programokat tervezgették. Egy kimerítő, mégis varázslatos nap volt.

4. Éjszakai parti Siófoknál

Ez a nap különleges volt, mert Siófokra mentünk egy esti parti kedvéért. A délutáni szél tökéletes volt vitorlázáshoz, és mindenki kipróbálhatta a kormányzást. Mikor megérkeztünk, a kikötőben már készülődtek a bulira.
Az este fantasztikus volt: élő zene szólt, és még a fedélzeten is táncoltunk. Éjfél körül indultunk vissza Füredre motorral, miközben a Balaton felett csillagok ragyogtak.

5. Váratlan SUP-verseny Tihanynál

A reggeli tréning után Tihany felé vettük az irányt. A szél közepesen fújt, így a hajó jól haladt. Útközben előkerült két SUP, és hirtelen versenyt rendeztünk, ki tud tovább evezni a hajóval párhuzamosan. Bár mindenki kimerült, a nevetés és a szurkolás felejthetetlenné tette ezt a kis intermezzót.
Tihanyban kikötöttünk, és egy frissítő limonádé mellett élveztük a kilátást. A visszaúton már mindenki lazított, és a tó közepén egy gyors fürdéssel zártuk a napot.

6. Kaland a Tihanyi-szorosban

Egy nap a Tihanyi-szoros átszelése volt a fő célunk. A reggeli tréning után a szél fokozatosan erősödött, így kihívást jelentett a vitorlák kezelése. A szorosnál a szél és a hullámok különleges táncot jártak, ami próbára tette a csapatot, de mindenki remekül helytállt.
A délelőtti izgalmak után egy csendes öbölben horgonyoztunk le, és a hajó fedélzetén piknikeztünk. Fürdés, nevetés, napozás – tökéletes kikapcsolódás volt, amit a hazafelé tartó nyugodt vitorlázás koronázott meg.

2023

Sztori 1
A nap sugarai ragyogtak a Balaton tükröződő vízfelületén, amikor nyolc fős csapat útnak indult egy lenyűgöző vitorlás hajóval. A szellő csípte az arcukat, ahogy a hajó nekivágott a tó mélyének. A Balaton ereje mindig kihívást jelentett, és ez a nap sem volt kivétel.

A csapat összeszokottan mozgott, mindenki a helyén volt, készen arra, hogy megküzdjenek a szél erejével. A csapat ügyesen állította a vitorlákat, miközben a szél próbálta elragadni azokat. A hajó ingadozott, de a csapat szorosan tartotta az irányt.

A víz felszíne hullámzott, a hajó pedig gyorsan száguldott előre. A csapat nevetve élvezték a kihívást, míg a szél kusza fonatokba sodorta hajukat. A Balaton mindig is adott volt a vitorlázóknak, de ezúttal a természet különleges erőivel kellett megküzdeni.

Az erős szél miatt a hajó időnként a víz felszínére ugrott, majd visszaereszkedett. A vitorlás mozgása szinte táncos volt, és a csapat tagjai érezték, ahogy a hajóval együtt ringanak az öröm és izgalom hullámai.

Ahogy a nap tovább haladt, a szél egyre erősödött, de a csapat összetartása és tudása átsegítette őket a nehézségeken. A Balaton egyre vadabbul dübörgött körülöttük, de a csapat egysége és a vitorlás ügyessége révén úgy tűnt, mintha összehangolt táncot járnának a hullámokkal.

A csapat elérte a tihanyi kikörőr. Fáradt, de elégedett mosollyal néztek vissza a reggeli kalandjaira. A Balaton tesztelte őket, de a csapat összetartása és a vitorlás hajó ügyessége győzedelmeskedett. Ezt a napot emlékezetesnek titulálták, és a vitorlások további kalandokat ígértek a jövőben, hiszen a Balaton mindig kész kihívást állítani azoknak, akik mernek szembeszállni vele.

Sztori 2

A Balaton felszíne halkan csobogott, ahogy a 33 lábas sportvitorlás haladt a tavon. A hullámok közepes erősségűek voltak, de a csapat pontosan tudta, hogyan kell megküzdeni velük. A hajó vitorlái feszültek a szélben. 

A kormány mögött ülő kapitány, Gábor, koncentráltan figyelte a szél irányát és a hullámzását. A pontos manőverek és az irányváltások gyorsasága mutatta, hogy a reggeli csapatmegbeszélés hasznos volt.  Mellette az egyik kolléga a hajó aktuális pozícióját nézte a GPS segítségével, hogy pontosan tartsák az irányt.

A vitorlák kezelésével a fedélzeten egyik kolléga az orrban helyezkedett el, és onnan adott infót arról, hogy mi közeledik. A nagyvitorla és az orrvitorla adott feladatot rendesen.  Mindenki összehangoltan működött, minden szellőváltásra és hullámra gyors reakcióval.

A fedélzet közepén Dávid és Orsi a kötelekkel voltak elfoglalva. Dávid a hajótest egyensúlyáért felelt, állította az árbocot, hogy a vitorlák mindig optimális pozícióban legyenek. Orsi pedig a kötelek rendezéséért volt felelős, gondosan figyelve, hogy semmi se legyen összekuszálva, és minden rendben legyen a fedélzeten.

A legénység többi tagja, János és Anna, a hajó egyéb műszaki berendezéseit felügyelték, készen állva a segítségre, ha szükség lenne rá.

A sportvitorlás elegánsan siklott át a hullámokon, a csapat minden tagja szorosan együttműködött, és mindenki pontosan tudta a dolgát. A Balaton közepes erősségű hullámai egyedi kihívást nyújtottak, de a csapat szakértelme és összetartása garantálta, hogy a napfényben ragyogó Balaton vitorlás élményt nyújtson mindenkinek a fedélzeten.


Sztori 3

A Balaton csendes volt a reggeli órákban, amikor a 10 fős, még tapasztalatlan vitorlás csapat elindult a kikötőből. A hajó simán siklott a vízen, és a csapat reményteljesen várt a szélre, ami majd segíti őket az útjukon. Azonban délig nem sok szél fújt, és a hajó egyenletes tempóban haladt a vízen.

Ebéd után, amikor a csapat már szinte kezdte elfelejteni a vitorlázás izgalmas oldalát, az égbolton sötét viharfelhők gyülekeztek. A szél hirtelen felerősödött, és a vízfelület hullámzani kezdett. A csapat kezdett izgatottan szaladgálni a fedélzeten, próbálva felkészülni a közelgő változásra.

A kezdők tapasztalatlanul néztek rájuk, de mindannyian érezték, hogy most jön el az idő, amikor valódi vitorlás tudásra van szükség.

Amint a vihar elkezdte megváltoztatni a Balaton hangulatát, a csapat összehangoltan és hatékonyan kezelte a helyzetet. A vitorlák gyorsan lett beállítva a viharos szélre, és a hajó kecsesen száguldott előre. A vízfröccsenés és a hullámok dobálása adott egy extra adrenalin löketet a csapatnak, akik most már izgalmakkal teli sikítások közepette is élvezték a vitorlázás varázsát.

A visszaúton a Balaton irántuk való kegyes volt. Éppen időben érkeztek vissza a balatonfüredi kikötőbe, amikor a vihar kitört. A csapat, habár tapasztalatlan volt, tanulságos élményként élte meg az eseményeket, és hálás volt a Balaton kegyeskedő oldalának, ami lehetővé tette számukra, hogy szárazon és mosolyogva érkezzenek vissza a kikötőbe. Ez a nap tanulságos és emlékezetes maradt mindannyiuk számára, ahol a szerencse és a vitorlások iránti szenvedély segített a csapatnak túljutni az első komolyabb kihíváson.

Sztori 4

 A szél egy kicsit sem volt szeszélyes, kevés volt belőle. A 8 tagú csaoat lazán kezelte a hajót, élvezték a nap sugarait, miközben a Balaton nyugodt vizén csendesen haladtak.

Mivel a szél elmaradt, a hajó egyre csak sodródott, de a csapat nem hagyta magát lehangolni. Inkább élvezték az időt a vízen. Többször is kikötöttek, hogy fürödjenek a tó tiszta vizében.Mintha gyerekek lennének, két órán keresztül ugráltak a hajó oldaláról a vízbe, élvezve a hűsítő fürdőt.

Délben, a fedélzeti konyhában palacsintát sütöttek. 

A hajó fedélzetén található WC jól szolgáltatta a legénység igényeit, és mindenki hálás volt az egyszerű, de hatékony kényelemért. A délután ketten lefeküdtek egy kicsit a hajóban lévő kényelmes ágyakon, élvezve a lágy lengést és a nap melegét.

A Balatonon eltöltött nap mindannyiuk számára egy könnyed és vidám élmény volt. A szél hiánya ellenére a hajózási kalandok, a fürdőzés, a finom palacsinta és a délutáni pihenés mind együtt alkottak egy emlékezetes napot, amit a csapat soha nem felejtett volna el.

2022

Több érdkes dolog is volt:

- Kívánni sem lehetett volna jobb évet. Általában pont annyi szél volt, amennyi kell. Nem volt az a dög meleg, mint az előző évben. A víz lehetett volna melegebb, azért ritkán volt 22 fok alatt.

- A elkezdődött a kikötő átépítése (2023 tavaszán pedig átadták). Néha kotró gépet és cölöpöket kellett kerülgetni a kihajózás során, szóval már reggel megvolt a kellő izgalom.

- Egyszer a Tihanynál kb. 1km hosszan teljes szembe szélbe kellett haladnunk. A kompokhoz érve bevontuk a vitorlát, a jobb kilátás érdekében. Motorral haladunk. Méteres hullámok jöttek szembe, többen kipróbálták milyen a hajó orránál tartózkodni, miközben felmegyünk a hullámra és onnan le. Hatalmas élmény.

- Előző években tőkesúlyos hajókal mentünk, idén kipróbáltunk úgynvezett swertes hajót. Ennél nincs az a plusz súly a hajó alján, ami miatt szinte képtelenség felborítani egy tőkesúlyos hajót. Most már azt is tudjuk, hogy swertes is nagyon stabil. A swert egy műanyag lap, akkora mint egy közepes asztal és ez stabilizálja a hajót ha halad.

- Voltak, akik szombat-vasárnap is jöttek és a hajón aludtak, nem jöttek haza velünk estére. Ez is olyan élmény, amint érdemes kipróbálni. Pl. hiába volt napközben 35 fok, a Balaton úgy működik mint egy hizatmentes légkondi. Naplemenete után a hajótest gyorsan eléri a 25 fok környékét. Ja és a szúnyog valamiért ismeretlen a kikötőben. Évek óta egyet sem láttunk, este sem. A köközőben a víz nagyon nyugodt, szóval szinte nem is mozog az ágy.

- Az esetek 80%-ban szép napos időnk volt ebben az évben. A nagy viharok elkerültek. Volt úgy, hogy erős szél kerekedett, amit meg lehet oldani. A megoldás pedig annyi, hogy csak annyi vitorla felületet szabad az árbócon hagyni, ami még mindenki számára biztonságos érzést ad. 

- 20%-ban ment a balatoni viharjelzés. I. fokozatú jelzés esetén egészen jól mozog a hajó. 

- nem szabad kihagyni a vihar gyakorlatot, amit még reggel szép időben be lehet gyakorolni. Ebben az évben ezt 3 akalommal kihagytuk, mert szép napos időt jósoltak. Mindhárom alkalommal délutánra 40km/h körüli szél lett ami szuper viorlázó idő mindenki számára.... de csak akkor ha reggel az összes lényeges mozdulatot begyakorolta a csapat.

- Siófok klasz hely, csak időben kell érkezni. A hajónk csak 4 helyre fér el a csomó rendelkezésre álló helyből és ha déli szél fúj, akkor egészen kalandos a kikötés. Volt úgy, hogy 3x is neki kellett futni, hogy a hajó pontosan azon a helyen legyen, ahol kell. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy ha nagyon elfújja a szél a hajót, akkor tenni kell egy kis kört és újból megpróbálni. Motorral közlekedünk a kikötőben, és ilyenkor lassan halad a kikötőben a hajó. Erős oldalszél miatt sodródik a hajó és kb. 30cm pontossággal kell beállni egy 10 méter feletti 5 tonnás hajóval. 

- Zátonyra futottunk többször is. Tihanynál kétszer, Balatonföldváron is. Balafonföldvárnál és Alsóörsénél pedig leért a hajó alja, de nem ragadtunk bele a homokba. 

- Homokzátony: 2022-ben a Balaton vízszintje különösen alacsony volt és sikeült párszor úgy letenni a hajó alját , hogy oda is ragadtunk. 10-15 perc alatt minden esetben sikerült kiszabadítani. Ilyenkor nem arra kell gondolni, hogy sziklák fogják meg a hajót, hanem egy sűrű hínáros trutymót kell leküzdeni. Ilyenkor az a legjobb, ha mindeki kiáll a hajó egyik oldalára. Ekkor megdől a hajó és egy kicsit eltávolódik a tőkesúly a fenéktől. Hátramanat és kormán ide-oda mozgatás eddig mindig megtette a hatását és kiszabadúlt a hajónk.

2021

IIdőben lefoglaltuk a vitorlásokat, már májusban megtelt minden kiírt időpont. Ebben az évben két fajta vitorlással voltunk. Az egyik egy 31 láb hosszú 1978-as Svéd gyártmányú vitorlás, a másik 34 lábas "luxus garzon" szintű hajó.

A 31 lábas hajó a kora ellenére nagyon jó állapotban van, 8 fős csapat befogadására képes.

34 lábas bérelt hajónk 10 fős, de csak 8 főre szerveztük, mert ennyi ágy van rajta. Több napos bérlés esetén célszerű a hajót hotelnek is használni.

Összesítő:

A visszajelzések alapján mindenki szuperül érezte magát. Volt, aki most csatlakozott a csapathoz és többen jöttek akikkel már a korábbi években "hódítottuk" a Balaton kikötőit és vizét.

A tavasz meglehetősen szeles volt, viszont az első nyári vitorlázás során már beállt a pont jó erősség kategóriára. A víz is általában meleg volt, augusztust második felét leszámítva.

Noha rengeteg vitorlás dokkol a kikötőkben, nagyon nehéz olyat találni, ahol tiszta és karbantartott hajókat kiadnak. Jelenleg balatonfüredi kikötőt használjuk bázisnak, remélhetőleg később találunk másik jó kikötőt is.

Kezdjük a szél helyzettel.

Tapasztalataim alapján általában attól kell "félni", hogy nincs elég szél és ez az esetek 20-25%-ban tényleg be is jön. 3-6 km/h szél nem sokra elég. Ilyenkor a fürdés volt az egyik központi program. Küzdelmesen, de még ilyen napokon is meg tudtunk tenni 10-15km-t.

A nagyobb hajónkon komplett konyha is volt, így a szélcsendesebb időszakban palacsinta sütés és hot-dog készítés menet közben történt.

Volt két olyan nap, amikor bedurvult a szélhelyzet. 70-100km/h -t mutattak a műszerek és az időkép szerint voltak 150km/h lökések is. Ez olyan kikötőben maradós idő. A két nap közül az egyikben éjjel csapott le a vihar, amikor a hajón aludtunk. Szerencsére nem vagyunk annyira bátrak, hogy a nyílt vízen horgonyozva aludjunk, kikötőt használtunk. Nos 100km/h erősségű szélben aludni a hajón, kikötve, olyan, mintha egy mosógépben próbálnál meg pihenni. Annyi extrával, hogy a hangeffektus horror filmes. Nyikorgás, recsegés és kötéllel való ütemes kalapálás megy folyamatosan.

Egyik délután a tihanyi kikötőt már majdnem elértük, amikor lecsapott ránk a vihar. Horgonyozni szerettünk volna Tihanynál, de láttuk, hogy a másodfokú viharjelzés eszeveszett szelet is hoz pillanatokon belül. A távolban a hajók árbocai kb. 45 fokos dőlése semmi jót nem hozhat. Ráadásul elkezdett ömleni az eső, így tihanyi vendék kikötő egyetlen szabad helyére kikötöttünk, miközben orkán erejű volt a szél és szakadt az eső. Egy gyors ebéd után tovább haladtunk reffelt vitorlával. Néhányan jelezték, hogy már 34 csomós a szél (kb. 60km/h). Nagyon dőlt a hajó és a fedélzetet elérték a hullámok. Így levontuk a vitorlát és kb. 2km-t motorral tettünk meg. Kicsit úgy éreztük magunkat, mint ha egy csillag rombolóval mennénk. Jöttek a méteres hullámok, amit a hajó orra elporlasztott ami utána végigszáguldott a fedélzet felett.

Nagyon sok jó élményünk is volt.

Eleve gyakran van valamilyen verseny. Mi ezekre nem nevezünk, csak úgy belekeveredünk. Érdekes látni, amikor a hajónkat a versenyzők utolérik. Együtt nem tudunk velük haladni, viszont el tudunk lesni dolgokat, hogy mit és hogyan állítanak a vitorlázaton. Néha még 1-1 mondatot is váltunk velük.

Azt tapasztaltam, hogy szinte kivétel nélkül mindenki nagyon rendes a másikkal. Még akkor is, ha most találkozik először két legénység/hajó. Ez a kikötőben nagyon jól jön.

Eddig ezeknek a települések a kikötőit próbáltuk ki: Balatonfüred, Tihany (Bahart), Balatonföldvár (Barhart), Balatonszemes (Bahart), Alsóörs (Bahart), Balatonlelle (Bahart). Siófok és Balatonboglár még nem volt meg, de remélem jövőre ide is eljutunk.

A Bahart kikörők jók. És valóban jók. Elfogadható pénzt kérnek a kikötésért, a vizes blokk kulturált, segítőkészek, telefonon is segítenek ha kell. Igazából egy dolgot javítani kellene, mégpedig a vendég helyeken. Volt úgy, hogy lepukkant használaton kívüli csónak foglalta, vagy hatalmas kő lapul a víz alatt. A vízi madarak oda rondítanak, ez OK, de ezt le lehetne mosni. Volt úgy, hogy csúszós kaki mező borította a stéget.

Bogár helyzet:

Gyorsan rá kellett jönni, hogy naplemente után a kabin világítás használata azt jelenti a bogaraknak, hogy: gyertek ide, megjöttek a városiak véradásra. Egyik alkalommal annyi szúnyog és egyéb bogár befogadó helye lettünk, hogy a fehér kabin belső minden négyzetcentiméteren bogár tanyázott. Ezeknek a többségét az árboc végére helyeztett zseblámpával kicsalogattuk, a többit pedig kilapítottuk.

Konnektor helyzet:

A kikötőkben általában 3 villás csatlakozó van és a mi hajónknak pedig olyan, mint amit otthon is használunk. Van adapter, ami az egyikből a másikba alakít. Nekünk ilyen nem volt, ezért kedves kolléganőnket küldtük el a kikötőmesterhez adapterért. Elintézte. Azt adta be, a kikötőmesternek, hogy egy fehér két kormányos hajóval jött és adaptert szeretne. Egy hajó nevet vártak, de ez nem számít, lényeg, hogy lett adapter.

Van úgy, hogy a parti áram csatlakozó nagyon messze van és a 8 méteres kábelünk rövidnek bizonyult. A megoldás pedig az volt, hogy az Lidl-ben felvásároltuk az összes 1.5m hosszú hosszabbítót és ezek segítségével lett áram estére a hajón.

Áram mindig jól jön. A világítás és sok egyéb dolog akkuról is működik. De nálunk elektromos krumpli sütő és volt :)

Időjárásjelentés hiányosságai.

Egyik reggel amikor felébredtünk kb. nulla szél mutatkozott és az előrejelzés sem bíztatott semmivel. Ám a reggeli kávé programot el kellett halasztani, mert megjött a szél. Láttuk, hogy felkapcsolják a viharjelzést, nos akkor irány a víz. Csakhogy partfalra volt kötve a hajó és a szél a teljes erejével ennek préselte a 34 lábas hajónkat. A pufferek lapultak, félő volt, hogy az orrsugár kormány nem tudja majd széllel szembe tenni a vitorlást. Elsőre nem is sikerült, második próbálkozása az összehangolt csapatmunka megtette a hatását és szépen elhagytuk a kikötőt. A nyílt víz hatalmas hullámokat hozott. Itt azt a "trükköt" használtuk, hogy motorral elmentünk a parttól, majd hátszélbe álltunk. Ekkor rendeztük a köteleket, elraktuk csákját, puffereket felhúztuk stb. és felkészültünk a szembe szeles vitorla kihúzásra. Szuper jó élmény volt megküzdeni a hullámokkal és kb. 30km úttal visszajutottunk Balatonfüredre.

Amikor csak úgy repülnek a dolgok

A szél időnként elragad valamit, sapkát, párnát stb. Ezek közül a párnáért visszafordultunk. Szerencsére jól összeszokott csapat egyből úgy kezdett el működni, mintha életmentő gyakorlaton lennénk. Valaki figyelte a párnát, más valaki készítette a csáját. Vitorlákat "kurítottuk" és kis motor használattal visszaszereztük a párnát. Ez egyébként nem volt olyan egyszerű a nagy hullámok miatt. Mi rendszeresen gyakoroljuk a reffelést, életmentést. Ez nem szégyen. Ráadásul a gyakorlás egyben jó program lehetőség a hajón.

Amikor már a viharjelzést várjuk :)

Pár év elhozta azt, hogy az elsőfokú viharjelzés nem feltétlenül jár azonnali kikötő kereséssel. Helyette felkészülünk, húzzuk a köteleket, reffelünk, kiüljük a hajót. Persze ott van az adrenalin keresés is. Úgy érzem, hogy nem visszük túlzásba, de sokszor várjuk a lehetőséget, hogy 30-40 fokos dőlésszög mellett haladhassunk. Az első évben a 10 fok tűnt biztonságosnak. Ez mára módosult. A tőkesúly sokat segít. Sőt néha szándékosan a szél alatti oldalra megy aki csak tud és a saját súlyunkkal segítjük a hajót, hogy a fedélzeten haladó korlát egy kicsit beleérjen a vízbe.

Új csapattag új vezényszó :)

Az újak kedvéért mindig megismételjük az alapokat. Ilyen a fordulás manőver is. Szóban megbeszéltük, hogy a kormányos elmondja, hogy: "fordulásra felkészülni". Megvárja a "kész" visszajelzést, végül a kormányos azt mondja: "fordulunk". Akkor most nézzük mi is történt. Új kormányosunkat szerettük volna kipróbálni, hogy miként oldja meg a széllel szembeni irányváltást. Elnyomta magától a kormányrudat, egyből azt tapasztalta, hogy milyen fürgén történik az irányváltoztatás és már csak annyit tudott mondani: "b@sz@tok meg fordulunk". No, ilyen is volt...

Horgonyzás

Tihanyi Bahart kikötőnél számtanaszor jártunk már, van ott egy jó étterem közvetlenül a vízparton. De ezt nem tudtuk, hogy egy homokpad is van. A vízmélységmérő jelezte is, hogy nagyon közel van az "alja", mégis lehorgonyoztunk. A homokpad nem volt elég stabil és a horgony nem fogta meg a hajtót, az szép lassan így is haladt. Lehet, hogy egy másik horgonyzó helyet kellett volna keresni, de mi végül a tartalék horgonyt is bevetettük és a kettő együtt már tartotta a vitorlást.

Egyik alkalommal olyan hajónk volt, ahol elektromosan megy le/fel a horgony. Elég zajosan. Igazából a kézzel történő mozgatás majdhogynem egyzserűbb. Ugyanis pontosan lehet tudni, hogy mennyi kötelet engedünk rá még (hogy fogjon is).

Sebességmérő állandóan rossz.

Kis propeller alapú sebességmérő a hajó alatt lassan forog és nem a valós sebességet mutatja. Szedtünk már innen ki rákot, damil-t, és úgy kb. mindent. Igazán nagy találmány lenne (GPS nem ér), ha a jeladó kibírna egy szezont, szeretjük tudni, hogy mennyivel megyünk.

Puffer a vízben.

Idén találtunk egy puffert a vízben, de a gazdája nem lett meg. Így magunkhoz vettük és néha ezt dobtuk be a vízbe, a cél az volt, hogy kimentsük. Ilyenkor valaki csákjával megpróbálja felvenni, miközben mindenki más segíti a hajót, hogy ez közel haladhasson el. De van, aki ezt a gyakorlatot olyan komolyan vette, hogy utána ugrott a puffernek, így ezek után eggyel nőt a tét, embert is mentettünk.

Kötélből sosem lehet elég

Most már extra kikötő köteleket is bepakolunk, amikor idegen kikötő a cél. Többször volt már olyan, hogy a kikötési pontok olyan távol voltak, hogy a horgony kötelet is fel kellett használni. De azért jobb ha inkább erre a célra használt közel van tartalékba. Különösen akkor, amikor háborog a víz a kikötőben és nincs idő a horgonyról levenni a csomót.

Húzd a kötelet.

Egyik alkalommal, egy német srác is velünk jött, akivel angolul kommunikáltunk. A kikötőben azt a feladatot kapta, hogy az orrvitorla takaró ponyváját felhúzó kötelet feszítse meg. Azért, hogy az majd lement közben ne lobogjon. Na igen ám, de az akinek le kellett volna kötni az árboc tövéhez a felhúzó kötél végét, az akkor látott először steklit. Nem jól kötötte be és a német srác a "pull" szócska hatására az árbóc telejére felhúzta a steklivel együtt a köteél végét. Ez egész nyáron ott is maradt, nem tudtuk mivel lehúzni a kötél végét.

Platform lenyitva.

34 lábas hajónk hátsó fala lenyitható volt, ezzel a funkcióval nagyon kényelmes a stégre történő kilépés. Farral be kell állni a stéghez és mint az alacsony padlós buszoknál, lépcső nélkül a stég pont jó magasságban lesz. Egyik szeles napon olyan kikötőbe mentünk, amibe befelé fújt minket a szél. Lenyitottunk a platformot, de a vendég helyek foglaltsága úgy alakult, hogy arra az 1-2 szabad helyre túl nagy kihívás lett volna beállni. Néhány próbálkozás után el kellett könyvelni, hogy ehhez a manőverhez ilyen szélben kevesek vagyunk. Jobban láttuk kitolatni a kikötő kijáratán keresztül. Nos, amikor érkeztünk, akkor hátszelünk volt. Kifele menet is a hajó hátulját fújta a szél, de most már motorral tolatva mentünk bele lenyitott platformmal a hullámokba. Amit a hajó orra kettévág, azt a lenyitott hátsóval haladó hajó elnyel. Igen, az összes hullám bejutott a fedélzetre és minden vizes lett. Szóval nem érdemes beletolatni a hullámokba, arra ott van a hajó orra.






2020

A koronavírus rányomta a bélyegét az egész évre. Szerencsére nyáron több tucat alkalommal ki tudtunk menni vitorlázni, ezzel szereztünk egy csomó élményt és D vitamint is :)

A balatonfüredi kikötőből startoltunk. Az idény elején minden alkalommal átvettük a hajók részeit, hiszen van aki ekkor volt először vitorláson. Utána a kihajózás, kikötés, reffelés menetét beszéltük át.

Miután mindenki felkészült lélekben és átesett a WC és naptej programot elhagytuk a kikötőt. Ez minden esetben simán ment.

Sokat gyakoroltuk a 1/4 1/2 3/4 szeles vitorlázást, ejtést-élesedés. A botkormányos hajókon nehéz megszokni azt, hogy ha jobba tolod a kormányt, akkor balra fordul a hajó. De csak idő kérdése ezt megszokni.

A hátszeles úgynevezett pillangó vitorla beállítást senki sem szerette, mert itt túlságosan pontosan kell kormányozni a hajót. A kisebb hibák során csak összeomlik a nagyvitorla, egy nagyobb hiba viszont spontán halzolást eredményez, ez pedig képes kidönteni az árbócot.

Vittünk magunkkal bójákat. Volt amikor a bóját mentettük, vízből mentés gyakorlatot játszottunk. Mindezt ugyan távol a parttól, de a nagy hajók úrvonalában. Persze mérlegeltük a helyzetet és kevésbé forgalmas helyen folytattuk a mentést. Ez néha 20 percig is eltartott...

Az időjárással minden alkalommal szerencsénk volt. Igaz ugyan, hogy egy alkalommal du 2 körül kikötöttünk, mert 70km/h szél érkezett, de ezt leszámítva nem volt esemény.

A szélcsend annál inkább jellemző volt, több alkalommal elállt a szél du 1 körül. Ilyenkor a horgonyzást gyakoroltuk (mert ezt is gyakorolni kell), illetve a reffelést. A fürdőzés sem maradt el, ami szédületes élmény a Balaton közepén.

Egy idő után rájöttünk, hogy nem célszerű minden ebéd során visszamenni a a bázis kikötőbe. Felfedeztünk egy ötletes éttermet a Tihanyi BAHART kikötőnél. Itt nem kell súlyos ezrekért kikötni, csak le kell horgonyozni a kikötőnél. Felhívtuk az éttermet, akik elektromos csónakkal kijöttek értünk és feltankolhattuk a hajót meleg ebéddel. Nem mellesleg a WC programot is letudtuk ezzel.

A következő lépcső idegen kikötők felfedezése volt. Balatonföldvár gyorsan elérhető, Badacsony a 40km-es távolságával már majdnem egy egész napos program (egy irányban). Olyan profik lettünk, hogy a hajón alvást is bevállaltuk, na ez is szenzációs volt. Nem mondom, hogy komfortos, de a sározásnál azért kényelmesebb.

A hajón alvás együtt járt a hajón sütés-főzéssel. Ez is szuper jó csapatépítőnek bizonyult!

Balatonföldvári kikötés:

A vendég kikötőbe beállva kiderült, hogy mind a négy kikötő kötél rövid. A partról próbálnak tanácsokat adni.... közben fújja el a hajót a szél. Szerencsére a mellettünk lévő hely üres volt és kifeszített kötelek voltak a "parkoló helyek" között. Ez a kötél legalább megfogta a hajót. Ám a szél felőli cölöp hihetetlen távolságba került és a kötél továbbra is rövid volt. Végül lekötöttük a horgonyról a kötelet és a két hátsó kötelet ezzel megtoldottuk. A megtoldás során végül két pasltek csomóval toldottam meg a kötelet, ebben a csomóban bízok a legjobban.

Tihanyi terasz étterem:

A BAHART kikötő közvetlen szomszédságában különleges "kajálda" nyílt. Megéheztünk, azt volt a terv, hogy kikötünk, de előre megrendeljük a kaját. A telefon beszélgetés végén megkérdezték, hogy vitorláson vagyunk-e. Igen volt a válasz. Kezdetben nem volt világos, hogy ezt miért kérdezték meg. Idővel rájöttünk, hogy az étterem kihozza a parttól 50m-es távolságig az ebédet a vitorláshoz. Onnantól kezdve ez az étterem belopta magát a szívünkbe. És a kaja is finom (mondjuk nem olcsó).

Horgony felemelés:

Egyik délután szélcsend lett és Tihanytól nem messze pörkölt minket a nap. Horgonyzás mellett döntöttünk. És ha már úgy sem történt semmi, gondoltuk kipróbáljuk a mentőmellényt. Legalább nem viharban derül ki, a használata.

Kiderült, hogy minden mellénybe bele van írva egy súlytartomány. Jó tudni. Kipróbáltam milyen mellénnyel vízbe ugrani. Többet nem teszem. Állon vág a mellény, hiszen a vízbecsapódás után a mentőmellény kb. a víz tetején maradt én meg jó pár m/s sebességgel a Balaton fenekét céloztam meg. Kb. nulla idő alatt lassított le a mellény.

Az is kiderült, hogy mellényben fel lehet emelni a horgonyt a fenékről, sőt volt aki mellény nélkül is fel tudta húzni.

Sapka, szemüveg, telefon:

A címben szereplő összes dolog belesett a vízbe. A telefont nem lehetett kimenteni, a napszemüveget is csak úgy, hogy a tulajdonosa azonnal utánaugrott.

Jókai hajó:

A Jókai hajó egy szép és régi hajó, ami turistákat visz Balatonfüred és Tihany útvonalon. A legénység többsége nő és a kapitány is. A közelben a vitorlás oktatók lesik az alkalmat, hogy odaintsen neki a csinos kapitány. Ám ez ritkán történik meg....

Egész nyáron ott bénázik a Jókai útvonalában egy csomó vitorlás és bérelhető elektromos sörhajó. Értelemszerűen a Jókainak van minden esetben elsőbbsége. Az egyik sörhajó a Jókai orra elé került, a kapitány masszívan élni kívánt az elsőbbségével. A sörhajón lévő emberek mindegyike háttal volt a közelgő Jókainak. A kapitány csak akkor tette hátramenetbe a 36 méteres 116 tonnás hajót, amikor világossá vált, hogy ebből ütközés lesz. Talán fél méterrel suhant el a sörhajó a Jókai orra előtt. Utána persze gúnyolódtak, pedig hálásnak kellett volna lenniük...

Badacsonyi kikötés:

Nem ismertem a kikötőt, csak légi felvételeket láttam. Szerencsére nem volt nagy forgalom, körültekintően behajóztunk a kikötői labirintusba és megtaláltuk a vendég helyeket. 35 lábas bérelt hajónkor az orrsugár kormány még az induláskor elromlott. kb. 50 láb széles helyen kellett a 35 lábas hajót 90 fokkal elfordítani és farral betolatni. Többszöri nekifutással sikerült, de a hajó nem fér be a cölöpök közé, kb. 15 centi hiányzott.

Így a 90 fokkal elfordított hajót vissza kellett fordítani és keresni olyan helyet, ahol kicsivel távolabb vannak a cölöpök. Rá kellett jönnöm, hogy nagyon hasznos dolog ismerni a hajócsavar forgási irányát. Ezzel orrsugár kormány nélkül, a vitorlás farát lehet elég jól mozgatni.

Reggel a kikötőt elhagyva a hajó lekötése után a szél elkezdte az egyik cölöp irányába fújni a hajót a szél. Egyik kollégám megpróbálta kézzel eltartani a hajót.... hát mm távolságra sikerült csak a cölöpöt elkerülni a több tonnás hajót kézzel nem lehetett megállítani.

Pufferek használata:

A kikötőbe folyamatosan szólnak, hogy a puffereket kihajózást megelőzően fel kell venni. Ha ezt gyakran elfelejtem. Szerencsére még sosem szorult be a puffer a cölöp és a hajótest közé.

Rájöttem, hogy nagyon hasznos, ha kikötéskör a legénység két tagja kezében ott van 1-1 puffer. Ilyenkor nekik csak az a dolguk, hogy ha bármihez hozzá szeretne érni a hajótest, odateszik a puffereket. Így gyorsan mobilizálható a két puffer és a hajótest karcolás mentes marad.

Kormánykerekes hajó:

A botkormány után a kormánykerék nagyon szokatlan. A kormánykerék közepén van egy fél, ha ezt nem oldja ki valaki, akkor küzdelmes lesz az élet. Illetve akkor is ha valaki bekapcsolja a kikötőben az autopilot funkciót, mert ilyenkor a szervomotorokkal birkózni kell.

Autopilot:

Az autopilot a szél irányát figyeli és úgy kormányozza a hajót, hogy a szél iránya állandó legyen. Azaz, ha pl, 1/4 szelesre van állítva a vitorla, akkor az autolipot arra törekszik, hogy a vitorlát ne kelljen piszkálni.

Az autopilot kb. 3 óra alatt leszívja a hajó akkumulátorát és onnantól fogva komfort elektronika nem működik (a világítás sem). Persze a hajó motor beröffentésével tölthető az akku és az önindító akkuja független az autolipot akkujától.

Pályaverseny:

Nyugis tempóban közeledünk a tihanyi szoros fele Füred irányából. Már korábban láttuk a távolban, hogy egy vitorlás "falka" közeledik. Kiderült, hogy valami sziget kerülő verseny van és mi pont akkor értünk a szoroshoz, amikor a versenyzők eleje. Igyekeztünk az útvonal szélén maradni, közel az északi parthoz. Persze beszóltak nekünk, hogy semmi keresnivalónk nincs ott. Kicsit rosszul esett....

Tihanyi szoros oda-vissza:

Tényleg sok gyakorlás után elhatároztuk, hogy átmegyünk a tihanyi szoroson. Telefonos GPS alkalmazással és távcsővel néztük a kardinális bójákat. Úgy haladtunk, mint azt a tankönyvek tanítják. A 4 komp közül 3 közlekedett, így a motort is használtuk a komp vonalát elérve.

Hatalmas élmény volt, láttuk a mélységmérőn, hogy 12 méter víz van a hajótest alatt.

Katamarán:

Erős, de nem viharos volt a szél. Egy fekete hatalmas katamarán fekete vitorlával többször is elhúzott a hajónktól nem messze. Látszott rajtuk, hogy élvezik a sebességet, legalább 4x gyorsabbak voltak mint mi. Annyira feszegették a határokat, hogy borulás lett a vége... még a híradóba is bekerültek...

Horgonyzás viharban:

A hajó orrában tárolt horgonyt erős szélben ki kellett dobnunk. Elsősorban azért, hogy egy kicsit nyugi legyen a fedélzeten és behúzott vitorlákkal ebédelni tudjunk. Széllel szembe állítottuk a hajót, a hullámok +-1 métert emeltek a hajó orrán. Előre kellett mászni, kinyitni a horgonykamrát, rögzíteni a horgony kötelet és a korlát alatt kitenni a horgonyt. Közben kapaszkodni is kellett.  Egy élmény volt....

Gáz:

Hajónkon konyha is volt. Előző este feltankoltunk 2 kiló marha húst, hogy azt megsütjük. A hagyma felvágása után kiderült, hogy nem jön a gáz a gázrózsából. Vajon hol van az elzáró csap? Telefonos segítséget kellett kérni, így megtaláltuk az üres palackot is.

Gondoltuk, hogy semmi gond, ott van a parton egy MOL benzinkút ahol gázcsere is van.  Kiderült, hogy a  Francia gyártmányú hajónkon a palack is francia, amin valami idióta menet van. Semmilyen hazai palackkal nem volt kompatibilis a menet.

Benzinkút:

Este 6 körül éhesen ott voltunk egy idegen kikötőben. Minden zárva volt a kikötő környékén (szeptember), csak az benzinkút fényeit láttuk a távolban. Megrohamoztuk.... a kutas nagyon rendes volt, de közölte, hogy 6:45-kor zár és csak 3db hot dog és csipsz van.  Rávettük, hogy jó az nekünk ha a fagyott kiflit és virslit megmikrózza... Mindent megvettünk. Szerintem soha nem adott el 10 perc alatt ennyi kaját.

Litty-lötty

Alszunk a hajón, illetve aludtunk volna a hajón, de a szél nagyon csapkodta az árbóchoz a köteleket. Csak 1x tudott így megtréfálni a szél, mert utána az összes árbóc mellett haladó kötelet elhúztuk egy másik kötéllel a hajó orra irányába.

Utána a szél azt "eszelte ki" éjjel, hogy kb. 5 cm-es hullámokat "gyárt" és azt a hajó fara fele indítja meg 4-5 másodperces időközzel. Ez a pici hullám nem mozgatja meg a hajót, viszont szó szerint megnyalja a hajó farát és olyan hang keletkezik, amint amikor bugyogva süllyed a hajó. Ezzel a hanggal nem tudtunk mit tenni.

WC a hajón

Az egyik bérelt hajó leírásában ott volt, hogy van WC. 3x átvizsgáltuk a hajót A-tól Z-ig semmi... hogy lehet egy WC-t így elrejteni. Kiderült, hogy a WC opcionális, amit az egyik fekvőhely alá lehet elrejteni. Sirály, felhajtod pihe-puha ülőpárnát és új értelmet nyer a komfort a hajón. Végül sosem próbáltuk ki.... Ja és ugye valakinek a budi ülőke felett 10 centivel kell aludnia :)

Van jobb WC típus is. Aki még nem látott hajó WC-t, az sürgősen nézze meg ezt a videót. Én ahhoz szoktam, hogy elég ha ott van a WC papír és egy gomb, amint megnyomok. Na a hajón nem ilyen, tekerők, kapcsolók, pumpák, szelepek beüzemelésére van szükség.

Szélcsend - reffelelés

Du 3 körül döglött lett a szél, a legénység nagy része fekszik a fedélzeten, vitorla meg sem moccan. Hőség van. Tőlünk kb. 1.5km-re egy lokális fekete felhő keletkezett, szemmel láthatóan esik az eső ott. De a felhő nem nagy, 1-2 km átmérőjűre saccoltam.

Eszembe jutott, hogy az ilyen nyári zivatar felhő könnyen okozhat széllökést. Okozott is. Noha a met.hu radarja kb. semmit nem mutatott. 50km-es körzetben nulla a szél és a zivatar felhő is csak egy lénypiszok volt a kijelzőn.  Teljes vitorlázat ott volt a fokon és az árbócon. Fénysebességgel vettük fel a cipőket és kesztyűket. Utána egy jót vitorláztuk még reffelni is kellett. Még szerencse, hogy a reffelést rommá gyakoroltuk korábban.


VITORLÁS ÉLMÉNYEK
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el