Ha lecsap a vihar
Vihar a Balatonon
Ha eleve viharos a szél, az legegyszerűbb eset, mert csak a part széléig szabad merészkedni. 40km/h felett csak a profik és a túl bátrak hajóznak ki. A tarajos hullámokon átmenni csak 2-3 percig vicces, utána vizes leszel és lehet, hogy a gyomortartalom is csökkenni fog.
Biztosan hallottál már arról, hogy az északi parton a Bakony takarásában gyorsan viharossá válhat az időjárás. Ez igaz! De ennek vannak előjelei, pl. úgynevezett gerenda felhőzet alakul ki. Ezt jó előre látni lehet, és technika is segít. Számos mobil app jelzi a szélerősséget és ott vannak a parton elhelyezett viharjelző fények is. Bár utóbbit néha késve állítják szaporább villogásra.
Van vihar esetére forgatókönyv és előre kidolgozott tervek alapján precízen végre kell hajtani, nagyjából így:
Ha mégis a vízen ér a vihar, akkor sem szabad pánikolni. Az első lépés a mentő "mellény fel", mindenkire! Nem vicc! Ilyenkor a nyílt víz a legbiztonságosabb. A part vagy kikötő pedig a legveszélyesebb dolog, amitől távol kell maradni.
Szóval a mentőmellény után a mancsaftoknak egy jól begyakorolt feladatot kell végrehajtania a kapitány utasítására. Röviden: bevonjuk az fokvitorlát és a gross (ejtsd:grósz) vitorlát reffeljük. Na hoppá mennyi különös szó? Ezért ezeket érdemes megtanulni. A reffelés után, akire nincs okvetlenül szükség megy a kajütbe. A többiek pedig igyekeznek ide-oda cikázni a vitorlással, távol mindentől.
Ez az egész csak akkor sikerülhet, ha a mancsaftok tisztában vannak vitorla beállításokkal És tudnak csomót kötni. Vitorláson csak olyan csomót kötünk, amit ki lehet bontani!
És ha ez sem segít akkor horgonyt dobunk (ebből kettő is van), a horgonykötelet az orrhoz kikötjük és megvárjuk míg csendesedik a vihar.
Egyébként a bérelt hajók brutálisan erősek, annyira, hogy elvileg a másodfokú viharjelzés sem tiltó erejű ezekre, a vízen maradhatnak. 1.2 m magas hullámokat is simán bírja a hajó. Volt már ilyenben részünk és az elmény maradt meg, hiszen jól kezeltük a helyzetet.
A biztonság elsődleges. Ezért reggel a kikötőben minden alkalommal átbeszélem a tennivalókat a csapattal vihar esetére. Akkor is ha szikrázó napsütés várható.
Miért?
Egyrészt a biztonság miatt, másrészt ez egy nagyon jó program. Nem a láblógatás és a pecsenyére égés a cél, hanem az aktív kikapcsolódás.
Ez a minimum, amit minden reggel a kikötőben átveszek a csapattal:
- Reff csomó megkötése a bumm-on. Mégpedig úgy, hogy a csomó a bumm alján lógjon. Ekkor ugyanis fejjel lefele van a csomó a megszokotthoz képest. A kikötőben a nagyvitorla úgy is le van engedve, ha ekkor sem megy a reff csomó, akkor viharban nem fog menni.
- A vízen némi bemelegítés után (fordulás-1/4 1/2 3/4 szeles vitorlázás) beállunk éles negyed szélbe, betekerjük a fokvitorlát a rollerrel és utána szembe szélbe, bevonjuk reff_1 vagy reff_2-ig a nagyvitorlát és reff csomókkal lekötjük a bumm-hoz. És utána csökkentett felületű vitorlával megyünk. Mint mondtam, ezt napsütéses időben érdemes gyakorolni. 1-2 perc alatt sikerülni szokott...
- A nagyobb vitorlások nagyvitorlája is rolleres. Ez egy kényelmi funkció és valamiért Magyarországon nagyon elszaporodott rolleres grósz. Nyílván előny, hogy nem csak reff_1 és reff_2 van, hanem tetszőlegesen csökkenthető a vitorla felület. Viszont rolleres grószt tilos szembe szélben betekerni, mert a lobogó vitorla betekerés után bele fog szorulni az árbóc belső üregébe és onnan csak sosem fogod kiimátkozni. Miért is írtam le ezt? Gondolj csak bele, ha éles negyedszélben kell erős szélben betekerni a nagyvitorlát, akkor a hajó dőlni fog... nagyon... nagyon... Ugyebár negyed szél dönti meg legjobban a hajót. Ilyenkor a grósz roller csörlő nélkül meg sem mozdítható, olyan erővel fogja húzni a grósz az alsó élfeszítőt. Egy szó mint száz, rolleres grósszal a reffelés nem olyan könnyű, 2-3 embernek az összehangolt munkája kell.