Kihajózás, kikötés

Repülésben a landolás a kritikus, a vitorlásnál pedig a kikötői manőverek. Gondolj csak bele, ott vagy egy túlzsúfolt kikötőben, ahol méterenként állnak a több tonnás méregdrága hajók. Na ki tudod hozni karcolás nélkül a nyílt vízre és vissza?

Szerencsére a vitorlások többségén van valamilyen motor. Ez lehet robbanómotor vagy villanymotor. A motor használata a Balatonon is megengedett, bizonyos helyzetekben. Ilyen pl. a kikötői manőverezés a kikötő 200m-es körzetében.

Más esetekben is beröffenhet az a motor. Pl. totális szélcsend esetén, hogy este vissza tudj jönni a kikötőbe. Tihany és Szántód közötti szakasz annyira keskeny és forgalmas, hogy a gyorsabb áthaladás érdekében itt is lehet motorozni. Utóbbinál azt képzeld el, hogy 4 komp jár azon a pár száz méteres szakaszon, ami tele van vitorlással. A komp nem fog kikerülni, maximum lead egy figyelmeztető hangjelzést. Remélem mindenki kellően érzi, hogy kezdetben a tihanyi részt kerülni kell, az a hely nem a mazsoláké.

A kikötő elhagyása is felkészülést igényel. Elő kell készíteni a kötélzetet, vitorlákat még nem érdemes felhúzni. Motorral hagyd el a kikötőt, vitorlával is lehetséges, csak az első néhány ütközés zsebbenyúlós téma lesz. Vitorlával csak a kis kalózok, jollék hagyják el a kikötőt. Ezek olyan könnyűek, hogy a kezedet ütközőnek tudod használni.

A kikötő kötelek levételének sorrendje sem mindegy, mindenhol legyen erre a dolgát értő mancsaft. Alap szabály, hogy a szél alatti köteleket kell elsőnek levenni. A motor és a hajtás bekapcsolásával irányítható lesz a monstrum. A szél felőli oldalt lekötve kellő óvatossággal egy kis labirintuson át ki lehet jutni a kikötőből.

Folyamatosan figyelni kell az árbócokat a kikötőben, ezek messziről jelzik azokat a hajókat, melyek jönnek/mennek.

A kikötők bejáratait hullámtörőkkel védik és a hullámzás alacsony szinten tartása miatt a kijárat sem az a hű de széles. Szóval távol kell maradni a sérülést okozó tárgyaktól. Egy 100Ft-os méretű karcolás helyreállítása kb. 100eFt javítási költséget jelent.

Ha elértük a kikötő bejáratát, akkor miközben biztonságos távolságra eljut a hajó motorral, fel kell húzni a nagyvitorlát. Ilyenkor a kormányosnak folyamatosan széllel szemben kell haladnia. Másként annyira megfeszül a vitorla, hogy Fekete Laci sem tudja felhúzni. Ha a nagyvitorla a helyén van, akkor 1/4 széllel meg kell indítani és a motort ki kell kapcsolni.

A nagyvitorla beüzemelése után ha a szél erőssége engedi, akkor fel kell húzni az orrvitorlát. Valószínű kényelmi okok miatt alakult úgy a helyzet, hogy úgynevezett fokrolleres orrvitorlák vannak a hajókon. Ami azt jelenti, hogy az orrvitorla fel van tekerve, mint a WC papír és annyit kell ebből kitekerni, amennyire szükség van.

A kikötői visszatérés nagyjából fordított sorrendben történik, mint a kihajózás. Be kell indítani a motort miközben a hajót szembe szélbe kerül a kormányos által. Mindezt persze csak a kikötő közelében. Utána mindkét vitorlát el kell csomagolni és motorral lépés sebességben szépen visszavinni a hajót, ahonnan hoztuk és kikötni.
VITORLÁS ÉLMÉNYEK
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el