Tudáspróba
Számtalan teszt létezik. Három részből áll, életmentés, vitorlázás elmélet és hajózási szabályzat. Utóbbi egy nagyon száraz anyag, a nyelvezete is fura.
Nem szeretnék reklámot csinálni, de van egy hazai oldal, ahol pénzért hozzá lehet jutni tesztkérdésekhez.
Nem kell erre pénzt költened. Ha most oktatnak téged, akkor kérd el a tananyagot tesztkérdéssekkel együtt. Szerintem alap dolog, hogy ezt odaadják neked. Ne szarj be, ha azon múlik a vizsgád sikeressége, hogy pénzért megveszed a tesztkérdéseket, akkor az első kis szél vagy a kikötő elhagyása is meglepetést fog okozni.
A vízgát megelőzően gyakorolj amennyit csak tudsz. Ha van lehetőséged pótórát venni, akkor dobjátok össze a melletted tanulókkal azt a pénzt, ami ahhoz kell, hogy kivigyen az oktató annyiszor, amennyiszer csak lehet.
Ha csak úgy kipróbálnád a tudásodat, akkor katt ide. Vagy ide.
Ide kattintva a 15 kérdéses teszttel felmérheted a tudásodat.
Hajózási szabályzat konkrétan a kőkorszakból származik. Elég ha a
kapitány tisztában van ezzel. (Pl. kátrányt kell égetni a fedélzeten baj
esetén.... ja biztosan viszünk magunkkal kátrányos hordót.)
Életmentés, ezzel nem árt tisztában lenni. Nem egy ördöglakat.

A vizsga menete:
Közlekedési hatósághoz tartozik a vizsgáztatás, a budapesti váci úti központ a legnépszerűbb. 1138 Budapest, Váci út 188. Aula
Számítógépes
teszt, 3 adagban jön kb. 30-30-30 kérdés. Az adagok között lehet pár
percet pihenni, egy adagra kb. 30 perc van. Mindegyiknek 80% felett kell
sikerülnie, másként nem kapsz "jogsit". Ha megbuksz, akkor csak azt
kell ismételni, ami nem sikerült.
Ha vizsgára készülsz, akkor a hajózási elmélettől kell tartanod. Az a legkeményebb. Otthon gyakorolj, egészen addig, míg otthoni körülmények között álmodból felkeltve nem megy a 100%. A vizsgán úgy is izgulni fogsz és az otthoni 100%-os teljesítmény le fog csökkenni. Kb. 30-40 óra otthoni tanulás kell ahhoz, hogy mindhárom vizsgát sikeresen vedd. Ne becsüld alá az elmélet elsajátításához szükséges időt.
A gyakorlat értelemszerűen vízközelben van. Számíts arra, hogy a vizsgabiztos még a parton kikérdez, be kell mutatnod a csomókat, vagy a vitorlás részeiről kell beszélned. A gyakorlati vizsgán az a kihívás, hogy idegenek lesznek a legénységed és ha a legénység elront valamit, akkor Te fogsz megbukni. Ezt csak egy módon kerülheted el: legyél határozott. Mint egy parancsnok, hangosan, jól érthetően mond azt, hogy kinek mit kell csinálnia. Ha kukán kezeled a kormányt és a grószt, akkor a vizsga kidobott pénz, meg fogsz bukni. Szóval kösd fel a gatyád, legyél határozott. Neked tudnod kell, hogy fokvitorlát kezelő mancstaftnak mit kell csinálnia és mikor.
A
vízből való mentés a fő vizsga feladat. Kidobják a hajóból a
mentőmellényt és neked időre vissza kel jutnod a vitorlással, vagy a
motorossal a mellényhez, mégpedig úgy, hogy a mellény a hajó szél felőli
oldalán legyen és azt a csáklyával egy mancsaft ki tudja "horgászni".
Általában 1/2 vagy 1/4 szélben dobják ki a mellényt. Tudnod kell, hogy milyen szélben vitorlázol, amikor elhangzik az "ember a vízben" mondat a vizabiztostól.
Minden esetben az a cél, hogy a hajó viszonylag gyorsan a szél alatti
területre kerüljön (a mentendőhöz képest). A szél alatti területen
haladva el kell találnod azt a helyet, ahol egy halzolás után a mentendő hozzád képest éles negyedszélbe kerül. Ha későn halzolsz, akkor szembeszeles leszel és sosem jutsz el a mentendőhöz. Ha korán halzolsz, akkor fél szeles leszel és "fényesebsséggel" fogsz robogni a mentendő mellett. Mindkét esetben megbuksz. Szerintem a legjobb, taktika, hogy miután átkerül a hajó a szél alatti területre, várd meg, míg a mendentendőt pontosan merőlegesen látod a hajó haladási irányához képest. Ekkor add ki a parancsot a legénységnek, készüljenek a halzolásra és utána mehet is a halzolás.

Tudás