Vitorlás manőverek
Ahogy a mondás is tartja: széllel szemben nem lehet. Igaz ez a vitorlásra is, hogy széllel szemben a vitorlás megáll és mennydörgés szerűen lobogni kezdenek a vitorlák.

A vitorla beállítási (ha fel van húzva):
- lobog (szembe szél)
- 1/4 szeles beállítás (Ilyenkor erősen dől a hajó, fúj a szél a fedélzeten. Látszólag gyors a hajó, de valójában nem). Ha erős szél van, vagy erősek a széllökések kerülni kell a negyed szelet. 10 fokos dőlésénél felmerül majd benned, hogy mit bír a hajó, 20 foknál pedig a kapaszkodással leszel elfoglalva és nem a kormány és a vitorla kezelésével.
- 1/2 szeles beállítás (Nagyon kényelmes eset mert nincs "útban" a
vitorlázat, nagy része a víz felett van. Oldalról kapja a hajó a szelet,
általában így a leggyorsabb. Én azt szeretem a legjobban.
- 3/4 szeles beállítás (Ilyenkor úgy érzed, hogy aki fúj a szél, hisz együtt haladsz azzal)
- hátszeles beállítás (Ezt általában senki nem szereti, mert a bermuda vitorlázatot nem erre találták ki). Persze a profik és fanatikusok azonnal előkapják a spinakker vitorlát. Nem könnyű ennek a kezelése, ráadásul szinte vakon megy a hajó előre, hiszen a hajó orrát takarni fogja a hatalmas bőszeles vitorla.
Csak, hogy tisztázzuk: a szél a vitorlást nem tolja. A Karib Tenger Kalózai című filmben a hajók úgynevezett gerenda vitorlázattal vannak ellátva. Ezek szinte csak hátszéllel képesek haladni és csak ezeket tolja. A bermuda (háromszög) vitorlázat úgy működik, mint a repülőgép szárnya. Egyik oldalán felgyorsul a szél, a másikon lecsökken. Ez nyomáskülönbséget hoz létre és ez viszi a hajót.
Ezek alapján a vitorla beállítása kulcsfontosságú. Egyrészt a hajónak a vízhez képest haladnia kell, másként a kormány nem ér semmit és sodródni kezd. Másrészt a rosszul beállított vitorla veszélyes. Az úgynevezett spontán halzolás során a vitorla átcsap az egyik oldalról a másikra. A vitorla alján lévő úgynevezett baum ezzel letakarítja a mancsaftokat a fedélzetről. Ezzel úgy jár a vitorlás, mint a Kincs ami nincs című filmben Pakító. Ráadásul egy erős ütést mér az árbóc merevítőkre, ami a hajó károsodását okozhatja.
Egy szó, mint száz a vitorla beállítást gyakorolni kell. Nem nehéz dolog, alapvető dolgokat kell csak tudni és a kapitány utasításait betartani.
A vitorla beállításához nem árt tudni, hogy merre van az úti cél és hogy merről fúj a szél. Általában 3 szélirány jelző van a hajón, egy az árbóccsúcson és egy-egy szalag a nagyvitorla oldalainál.
A hajók zömén orrvitorla is van, ez extra tolóerőt ad. Pl. fel lehet vele gyorsítani a szelet a nagyvitorla egyik oldalán és ez okozza a plusz tolóerőt. Hatékony orrvitorla mozgatással a fordulás is sokkal könnyebb.
Az a cél, hogy a csapat tudjunk a vitorlással manőverezni. Ezért a fordulást és halzolást addig kell gyakorolni, míg az nem megy 100%-osan.